Eiwitten (2/2): eiwittiming + hoeveelheid eiwit per maaltijd
november 13, 2017
Recept: gezonde pannenkoeken met maar 2 ingrediënten
november 18, 2017

Niet afvallen door te weinig eten: hoe zit dat?

Dieting concept with scales on the wooden floor

In het intake formulier stel ik altijd de vraag: ‘’Wat denk je dat je zelf zou moeten verbeteren om je doel te behalen?’’. Het antwoord dat ik veel tegenkom is: ‘’Ik denk dat ik nu te weinig eet ‘’. Het zijn vaak niet de mensen die aan willen komen die dit zeggen, maar juist de mensen die af willen vallen.

Hoe kan het precies dat je niet afvalt, ondanks dat je weinig eet?

Het antwoord is heel simpel: dat kan niet. In dit artikel leg ik uit waarom het onmogelijk is om geen gewicht te verliezen als je te weinig eet.

 

Waar je energie vandaan haalt als je niet eet

Zoals we allemaal weten gebruik je lichaam de hele dag door energie. Niet alleen op de momenten dat je daadwerkelijk actief bent, maar ook daarbuiten.

Sterker nog, de meeste energie die je op een dag gebruikt, wordt gebruikt om je simpelweg in leven te houden. Ademen, het regelen van je hartslag, de werking van je organen: het kost allemaal veel energie.

Een 25-jarige man van 80kg heeft bijvoorbeeld al bijna 1900kcal aan energie nodig om in leven te blijven. Hier komt nog eens de energie bij die hij dagelijks verbruikt aan activiteit.

Energie kan niet zomaar ontstaan, dus moet dit ergens vandaan komen. Als je nergens energie vandaan kunt halen kan je lichaam niet meer functioneren. En als je lichaam niet meer functioneert dan ga je dood. Het klinkt heel plat maar meer kan ik er ook niet van maken. Een auto kan ook niet rijden zonder benzine, tenzij je een Tesla hebt.

Normaal gesproken haalt je lichaam energie uit alles wat je eet en drinkt (calorieën). Maar wat nou als je iedere dag minder binnenkrijgt dan dat je lichaam nodig heeft? Dan is er gelukkig altijd nog een reserve voorraad beschikbaar: lichaamsvet. En als je te weinig eiwitten binnenkrijgt, of je spiermassa niet voldoende gebruikt, zal ook je spiermassa worden aangesproken om energie uit te halen.

Iedere dag dat je te weinig energie binnenkrijgt zal er dus een deel van je vet- of spiermassa verbruikt worden. Net zoals een reservetank bij een auto. Het gevolg hiervan is dat je lichaamsgewicht afneemt.

 

Waarom je denkt dat je te weinig eet

Dan komen we op het volgende punt, namelijk waarom je denkt dat je te weinig eet. Allereerst is ‘weinig’ subjectief. Wat voor de een weinig is kan voor de ander heel veel zijn.

Mensen met obesitas eten een groot deel van hun leven te veel. Die 30kg overgewicht is niet zomaar aan komen waaien. Het is dus niet raar dat zij een heel ander idee hebben van een ‘normale portie’. Ook in onderzoek komt naar voren dat mensen hun energie inname flink overschatten, soms tot wel 47%. Daarnaast werd ook het energieverbruik tijdens het sporten overschat met 51%. Zelfs wanneer mensen opschrijven wat ze eten is er vaak nog sprake van onderrapportage.

Wat we ook nog weleens vergeten is dat niet alleen wat we eten, maar ook wat we drinken een groot gedeelte van onze energie inname vertegenwoordigt. Een lekker ‘gezond’ sapje klinkt misschien onschuldig, waardoor je het niet telt als voeding, maar dit zijn toch al snel 130kcal die je niet meerekent. Een extra eetlepel olijfolie bij het bakken? Reken er nog maar 130kcal bij.

Als je al deze kleine dingen vergeet mee te rekenen kan het inderdaad zo zijn dat je denkt dat je te weinig eet. Maar in werkelijkheid krijg je alsnog (onbewust) te veel calorieën binnen.

Ook zegt de daadwerkelijke hoeveelheid voedsel niets over het aantal calorieën dat je consumeert. Een handje noten is qua volume een stuk minder dan een witte boterham met jam. Toch bevat de boterham met jam minder dan de helft aan calorieën dan het kleine handje nootjes. Ondanks dat het qua hoeveelheid minder eten is en het een stuk gezonder lijkt.

Dus hoe het kan dat je door te weinig eten niet afvalt? Niet. Dit kan niet. Onmogelijk.

Het is fysiologisch gezien onmogelijk om dit voor elkaar te krijgen. Als je niet afvalt dan krijg je -hoe dan ook- tóch nog te veel calorieën binnen.

Laten we eens kijken naar een heel extreem voorbeeld:

Er zijn 3 groepen mensen waarvan je met 100% zekerheid kunt zeggen dat ze te weinig eten/aten. Dat zijn mensen uit derdewereldlanden in hongersnood, anorexiapatiënten en de joden in de tweede wereldoorlog. En hadden zij problemen met afvallen? Of heeft men daar obesitas? Het feit dat zij te weinig eten zorgt ervoor dat ze vermageren tot op het punt dat ze sterven.

Het zijn extreme voorbeelden, maar helaas is dit de keiharde waarheid.

Hoe zit het met de spaarstand?

Waar ik ook nog veel vragen over krijg is de spaarstand. De gedachte achter de spaarstand is dat je voor een langere tijd zó weinig binnenkrijgt dat je lichaam overschakelt op een zogenoemde spaarstand. Je lichaam gaat dan extreem zuinig om met de voeding dat binnenkomt en houdt dit zo lang mogelijk vast.

Deze zogenaamde spaarstand is een hardnekkige fabel. Het is niet zo dat je onder een bepaalde inname plots overschakelt naar een spaarstand. Dat is onmogelijk, precies om dezelfde redenen als in het vorige stuk.

Toch zit er een kleine kern van waarheid in het idee achter deze spaarstand. Als je een langere tijd te weinig energie binnenkrijgt zal je lichaam hier inderdaad wat efficiënter mee om proberen te gaan: je spontane activiteit neemt af. Je beweegt misschien niet meer met je hoofd mee op die leuke muziek, je wiebelt wat minder op je stoel en je frutselt wat minder aan je haar. Hierdoor gebruik je dus inderdaad minder energie dan dat je normaal zou.

Dit betekent niet dat je in een spaarstand komt, maar gewoon wat minder energie gebruikt. Je hebt nog net zo veel energie nodig om in leven te blijven, je organen blijven namelijk nog net zo hard werken. Alleen de energie voor spontane activiteit neemt af, en dit kan aardig wat schelen op termijn.

Naarmate je meer gewicht verliest neemt ook je energieverbruik af. Je hebt namelijk een minder groot lichaam om op dat moment te onderhouden. Je zult dus steeds minder kunnen eten voor (hetzelfde) resultaat. Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk om regelmatig aanpassingen te maken aan je voedingsschema zodat je continue vooruitgang blijft boeken.

 

Eet juist meer

Mijn advies is om, juist als je af wilt slanken, meer voedsel te eten. Natuurlijk niet meer calorieën, maar wel meer voedselvolume. Op die manier heb je niet het gevoel dat je ‘op dieet’ bent en voorkom je het hongergevoel doordat je de hele dag rondloopt met een verzadigd gevoel. Dit maakt de kans op slagen een stuk groter.

De cliënten die van mij een persoonlijk voedingsschema ontvangen geven heel vaak aan dat zij nu een stuk meer eten dan normaal. En soms hebben ze zelfs moeite om het überhaupt op te krijgen.

In iedere situatie is het mogelijk om af te vallen op een manier die bij jou past. Dat betekent wel dat je op zoek moet naar een plan dat voor jou werkt. Het beste dieet is het dieet dat jij het best vol kunt houden.

Heb je hier hulp bij nodig? Ik help je graag met het opstellen van een persoonlijk voedingsschema. Als jij het plan volgt behaal je gegarandeerd resultaat. En zo niet, dan krijg je gewoon je geld terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GRATIS Trainingsschema